Van Bandung naar Jogjakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Robert Hansum - WaarBenJij.nu Van Bandung naar Jogjakarta - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Robert Hansum - WaarBenJij.nu

Van Bandung naar Jogjakarta

Door: Robert Hansum

Blijf op de hoogte en volg Robert

06 September 2011 | Indonesië, Jogjakarta

Hallo allemaal !

Hier weer een berichtje geschreven in een bloedheet Bali.

Zondag 4 september 2011

Deze dag was voor mij een ‘reisdag’ en zou ik per 1ste klas trein van Bandung naar Wonosobo vertrekken, waarvoor ik ook een kaartje had gekocht. Ik moest dan uitstappen in het plaatsje Kroya en vervolgens de bus nemen naar Wonosobo. Echter, op aanraden van anderen besloot ik in de trein niet meer naar Wonosobo te reizen maar direct door te gaan naar Yogyakarta (Yogya voor intimi). Dit omdat er in Wonosobo niet zoveel te beleven valt en omdat het reis technisch wat gecompliceerd werd. Eenmaal aangekomen in Kroya dacht ik simpel een kaartje te kopen voor Yogya maar in de hal aangekomen was het een drukste van jewelste. Vele mensen/gezinnen liggen of zitten op de gront te wachten totdat ze een kaartje kunnen kopen voor de goedkoopste klasses. De meeste treinen waren vol dus konden ze hierop lang wachten.

Kroya ligt in de ‘middle of nowhere’ en waarschijnlijk hadden ze daar nooit een toerist gezien. Omdat ik natuurlijk alleen maar 1ste klas reis :), werd ik door een ‘local’ naar voren gehaald en kreeg ik voorrang bij het kopen van mijn kaartje. Helaas moest ik weer drie uur wachten op de eerst volgende trein en besloot ik te kijken of er op dit station wifi aanwezig was. En ja hoor !! Het werkte…. Op het perron stond een groot houten bureau met een lekkere stoel en ging ik daar maar zitten. Dit bureau bleek eigendom te zijn van de lokale politie en zij vonden het maar al te prachtig dat ik daar zat te internetten. In grote getallen kwamen de agenten langs en bij mij zitten om te kijken hoe internet werkte… bij het bekijken van de vele sites werd ik nog verwend met allerlei hapjes en vele liters thee… :) Ook was het vreemd om te zien dat ik als een van de weinige op het perron werd toegelaten en alle anderen opgepropt achter een hekje moesten toekijken. Zij werden pas op het perron toegelaten als de trein zou arriveren en dat duurde nog wel even.

Uiteindelijk in de trein aangekomen zat ik bij een gezin waarvan het zoontje nogal ‘aanwezig’ was. Constant heen- en weer lopen, klimmen etc. etc. Toen maar weer mijn laptop gepakt, op een tafeltje gezet en een tekenfilm opgezet. Hij was tot aankomst Yogyakarta stil….

Inmiddels was het al avond en had ik geen zin om nog een (goedkoop) hotel te zoeken. Dus besloot ik maar naar het hotel recht tegenover het station te gaan. Na mijn charmes in de strijd te hebben gegooid, kon ik de duurste kamer krijgen voor het goedkoopste tarief…. Deze kamer had een heerlijk waterbed, bureau, grote televisie met de zender BVN, waardoor ik de Nederlandse journaals kon zien.. :)

’s-Avonds weer heel even met Erwin & Bianca afgesproken en daarna heerlijk mijn waterbedje ingedoken…

Groet,

Robert