Huis van de Sultan & Prambanan - Reisverslag uit Bromo, Indonesië van Robert Hansum - WaarBenJij.nu Huis van de Sultan & Prambanan - Reisverslag uit Bromo, Indonesië van Robert Hansum - WaarBenJij.nu

Huis van de Sultan & Prambanan

Door: Robert Hansum

Blijf op de hoogte en volg Robert

07 September 2011 | Indonesië, Bromo

Dinsdag 6 september 2011

Op mijn derde dag in Yogjakarta besloot ik eerst het Paleis van de Sultan te bezoeken. Dit paleis wordt ook wel ‘Kraton’ genoemd en ligt aan het einde van de straat Malioboro. Hier ben ik naar toe gelopen aangezien het niet al te ver was. Het paleis is van de sultan Hamengkoeboewono (10de in de dynastie) en zijn vrouw met vijf dochters. Deze sultan woont nog steeds in dit paleis waardoor het enkel in de ochtend is te bezichtigen… Rond het paleis ligt een soort ‘koninklijk dorp’ dat omringd is door een lange muur die de enclave volledig afscheidt van de buitenwereld. In Yogyakarta wonen zowat 5000 mensen in de wirwar van steegjes, huisjes en tuintjes tussen het eigenlijke paleis van de sultan en de rest van de stad. Veel van deze bewoners werken op het paleis als bewaker, gids, huishoudster... en worden door de sultan betaald.

Eigenlijk is het paleis niet zo bijzonder. Vele ruimtes met oude meubelen, foto’s en/of beelden etc. Echt veel rijkdommen zie je hier niet. Toch was mijn bezoek de moeite waard….

Deze middag besloot ik ook de tempel Prambanan te bezoeken en had hierdoor een beetje haast om terug bij mijn hotel te komen. Ik besloot weer een ‘becak’ te nemen maar of het voor de bestuurder een goed idee was, weet ik niet. Hij hoestte de gehele weg alles uit zijn longen. Op een gegeven moment ben ik maar gestopt en had hem aangeboden het laatste stukje zelf te fietsen zodat hij voorin kon zitten. Dit sloeg hij niet af….. wel een flesje water… want hij wilde dan liever wat meer geld… !!!

Na een lange rit in de bus eindelijk aangekomen bij de tempels van Trambanan.

De tempels van Trambanan zijn rond het jaar 850 gebouwd en heeft drie hoofdtempels waarvan de grootste 47 meter hoog en gewijd is aan Shiva (De Goede of De Vriendelijke). Ten zuiden van deze tempel staat de tempel, gewijd aan Brahma en ten noorden die gewijd aan Vishnoe. Tegenover deze drie hoofdtempels liggen drie kleinere, waarvan de middelste is gewijd aan Shiva's stier Nandi en de andere twee voor respectievelijk Brahma's rijdier, de gans Angsa (Indonesisch voor "gans") en Vishnu's adelaar Garoeda, Indonesië's nationale symbool.

Samen met aan beide zijkanten nog twee kleinere tempels vormen voornoemde zes tempelgebouwen (Candi, "tempel", genoemd) een centraal vierkant plein met zijdes van zo'n 110 meter. Op een iets lager liggend omringend plein liggen de ruïnes van nog eens 224 heiligdommetjes (pewara), die elk zo'n 14 meter hoog geweest moeten zijn.

De verwoestingen, veroorzaakt door de aardbeving van 2006 zijn hier goed zichtbaar. Vele kleinere tempels om het complex liggen in puin en is maar de vraag of en wanneer deze zullen worden herbouwd.

Omdat ik hier in de namiddag was, was ik mooi in de gelegenheid de zonsondergang mee te maken. Onderuitzakkend tegen een boom wachtte ik op het moment dat de zon onderging. Met de tempels op de voorgrond heb ik een aantal hele mooie foto’s kunnen maken.... :)

Toen het eenmaal donker was, de taxi teruggepakt naar Yogjakarta en nog even over Malioboro gelopen en een lekkere massage gehad. Toen maar vroeg mijn bedje ingedoken en wat televisie gekeken.

De volgende dag had ik een lange reis voor de boeg want toen vertrok ik naar de Bromo vulkaan….