Aangekomen in Bonito - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Robert Hansum - WaarBenJij.nu Aangekomen in Bonito - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Robert Hansum - WaarBenJij.nu

Aangekomen in Bonito

Door: Robert Hansum

Blijf op de hoogte en volg Robert

13 April 2010 | Brazilië, Brasilia

Na een paar dagen van de bewoonde wereld af te zijn geweest ben ik gisteravond aangekomen in Bonito. Eigenlijk had ik nu in Corumba moeten zitten maar het is hier zo’n mooi weer dat ik er nog even van wil genieten voordat ik naar het koudere Bolivia reis.

Nadat ik op vrijwel geen enkele plek internet had ben ik op de gok naar het vliegveld gegaan in de hoop dat ze het daar wel internet hadden om e.e.a. te regelen. Ik kwam om 18:00 uur aan op het vliegveld maar had nog geen ticket en/of accommodatie voor die nacht. Ik wist dat om 22:00 uur een vlucht zou gaan maar op internet was alles vol…. Ahhhh uiteindelijk heb ik bij de balie van Gol Air mijn ticket op het laatste moment kunnen kopen. Nu was het de beurt aan de accommodatie en tour die ik de volgende dag wilde doen. Ik had al goede verhalen gelezen over Ecological Expeditions, dus besloot ik ze te bellen om te zeggen dat ik hoe dan ook rond 01:00 uur ´s-nachts in hun hostel zou zijn (in de hoop dat ze een slaapplaats hadden) en de volgende dag bij hun een tour zou boeken. Het werd een uur eerder want hier is het een uur vroeger dan in Sao Paulo en met Nederland scheelt het nu 6 uur.

Volgens de hostel was het allemaal geen probleem en ze haalden mij zelfs op vanaf het vliegveld met het gebruikelijke bordje “Mr. Hansoem”. Gelukkig werd ik opgehaald want eenmaal aangekomen was de wijk toch niet zo prettig als het op internet leek. Het leek wel Perron 0 of de Zeedijk in vroegere tijden. Aan de junkies geen gebrek.
Direct ingechecked en in overleg vier dagen/drie nachten in de Pantanal geboekt. Volgens deze agent deed iedereen dit... Achteraf was ik van onze groep de enige die drie nachten zou blijven en de anderen twee nachten, waarover later meer….

De volgende ochtend zijn we opgehaald en was het zo’n zes uur rijden naar de Pantanal. Hier sliepen we in hangmatten. Omdat het al bijna avond was zijn we nog even in de rivier gaan zwemmen en hebben we heerlijk gegeten. Na het eten in de Jeep gestapt en zijn we een tocht wezen maken. Direct al vele kaaimannen gezien en andere dieren waarvan ik later de namen eerst heb moeten opschrijven… De volgende ochtend zijn we wezen paardijden en hebben we een wandeltocht gedaan. Tijdens deze wandeltocht zagen we de mooiste dieren waaronder Black Howler Monkeys, papagaaien (macaws), herten, toekans en andere (roof)vogels, capybaras (het grootste knaagdier ter wereld, een soort hamster), tuyuyus, (grote vogel en symbool voor de Pantanal). Het mooiste vond ik dat we op de terugweg een anaconda tegenkwamen, die de weg overstak en in een boom ging liggen. Later die dag zijn we ieder met een rubberbootje heel relaxed een riviertje afgegaan en hebben we bij het kamp nog even gezwommen. Aan het eind van de middag zijn we wezen piranha-vissen. Toevallig ook op de plek waar we eerder hebben gezommen... Ook al hou ik niet van vissen, toch was het leuk. Beetje vlees aan de bamboehengel en gaan… binnen een paar minuten had ik beet en moest ik de gids roepen om hem eraf te halen. Vrijwel iedereen in mijn groep ving meerdere piranha’s en hebben wij deze ’s-Avonds bij het kampuur op zitten eten. Wederom weer vroeg naar bed gegaan want nu ging de wekker om 04:00 uur om de zon te zien opkomen. Direct in de Jeep, waar wij een prachtig uitzicht hadden over de Pantanal. Daarna in de Jeep nog een lange tocht gedaan om vervolgens ergens in een bootje gestapt om een stukje te gaan varen. Het bijzondere van deze laatste tocht waren vooral de giant otters van wel twee meter groot. Onze gids lokte deze met een bepaalde roep en om hun terratorium te beschermen kwamen ze met geweld het water in. Rond het middaguur waren we weer terug in ons kamp en hebben hebben we onze spullen gepakt.

Onze groep in de Pantanal was ook zeer geslaagd. Een ‘stelletje’ uit Israel wat zegt geen stelletje te zijn, maar toch… twee jongens uit Engeland en een meisje uit Nieuw Zeeland. Helaas bleef de rest twee dagen in Pantanal en had ik besloten om ook maar te vertrekken. Alle hoogtepunten had ik nu wel gehad. De Pantanal kun je wel vergelijken met de Okavanga Delta in Botswana maar eerlijk gezegd was het in Botswana veel spectaculairder, ondanks de anaconda en de vele andere mooie dieren die we hebben gezien.

Het meisje uit Nieuw Zeeland, Lauren, vertrok voor enkele dagen naar Bonito wat mij ook wel wat leek en besloten we samen verder te reizen. Hier is het rond de 33 graden en de zon schijnt nog steeds erg fel. Na een tocht van vijf uur over een onverharde weg zijn we dus in Bonito beland.

Direct gekeken wat je hier allemaal kunt doen maar het is teveel om op te noemen. Omdat ik maar 1 dag heb, heb ik besloten om een grot-duik te doen in de Gruta do Lago Azul (zie Google). Klimmend naar beneden om daar met flessen in een grot te gaan duiken. Later kunnen we nog even snorkelen. Een van de mooiste excusies maar ook een van de duurste. In Brazilie zijn ze namelijk goed in geld uit je zakken te kloppen. Werkelijk overal moet je voor betalen en niet zo weinig ook…. Ik kijk nu al uit naar Bolivia waar alles spotgoedkoop schijnt te zijn.

Gisteravond ben ik met Lauren wezen uit eten en leek het ons wel wat een fles Taboa-drank te bestellen. We dachten dat het een soort cocktail was, blijkt het een of andere fles lokale sterke drank te zijn… Na ieder een glas te hebben gedronken hebben we toch maar een biertje besteld en de fles meegenomen. Wie weet drinken we deze later wel op…

Nu is het half zeven in de morgen en Lauren kan ieder moment verschijnen. Even ontbijten en dan klaarmaken voor dé duik....

Tot later !

Robert

  • 13 April 2010 - 20:23

    Gerben & Cindy:

    Hee Robert, goed om te horen dat je het zo naar je zin hebt! Je hebt al een hoop gezien en veel mensen ontmoet. We vinden het leuk om te lezen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Brasilia

Robert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 394
Totaal aantal bezoekers 99863

Voorgaande reizen:

02 December 2016 - 20 December 2016

Roadtrip Mexico, Gutatemala, Honduras & Belize

21 Mei 2016 - 06 Juni 2016

Rondreis Marokko

09 Juni 2014 - 16 Juni 2014

Stedentrip Athene, Griekenland

10 April 2014 - 19 April 2014

New York, The Big Apple

07 Februari 2014 - 02 Maart 2014

Rondreis Thailand, Laos & Cambodja

10 Januari 2014 - 15 Januari 2014

Korte (Volleybal) reis naar Israel

05 Oktober 2013 - 14 Juli 2013

Israel Tour

05 April 2013 - 24 April 2013

Rondreis Cuba

05 Oktober 2012 - 14 Oktober 2012

Rondreis Dubai & Abu Dhabi

11 Mei 2012 - 28 Mei 2012

Rondreis China

31 Augustus 2011 - 23 September 2011

Rondreis Java & Bali (Indonesie)

23 April 2011 - 01 Mei 2011

Rondreis Jordanie & Israel

13 Oktober 2010 - 19 Oktober 2010

Stedentrip Kiev, Ukraine

01 April 2010 - 02 Mei 2010

Backpacken Brazilie, Bolivia & Peru

01 Oktober 2009 - 27 Oktober 2009

Backpacken door Korea & Japan

Landen bezocht: