Onderweg naar Campo Grande/Bonito in de Pantanal - Reisverslag uit Campo Grande, Brazilië van Robert Hansum - WaarBenJij.nu Onderweg naar Campo Grande/Bonito in de Pantanal - Reisverslag uit Campo Grande, Brazilië van Robert Hansum - WaarBenJij.nu

Onderweg naar Campo Grande/Bonito in de Pantanal

Door: Robert Hansum

Blijf op de hoogte en volg Robert

09 April 2010 | Brazilië, Campo Grande

Hallo allemaal !

Hier eindelijk weer een teken van leven uit Trindade, Brazilie.

Allereerst mijn excuses dat ik niet op alle persoonlijke emails antwoord kan geven. Tot nu toe zit ik alleen maar in plaatsen waar internetten vrijwel onmogelijk is. Zelfs telefoneren lukt hier niet. Deze en de andere brieven schrijf ik op mijn laptop en zet het bestand dan op een usb-stick die ik vervolgens weer meeneem naar een internetcafé. Hier is de verbinding weer zeer traag, als er überhaupt verbinding is…. Verder heb ik alle beschikbare internettijd nodig om van alles uit te zoeken als transport en slaapplaatsen. Het had toch wel wat makkelijkker gewest als ik een woordje Portugees sprak want werkelijk niemand spreekt hier engels wat het toch allemaal wat moeillijker maakt. Maar ja, een echte avonturier komt overal uit….

Woesndagochtend vertrokken we vanaf Ilha Grande. De boot vertrok om 10:00 uur ’s-ochtends en hadden we de hele dag om in Paraty aan te komen. Toen we opstonden scheen de zon en hoopten dat het zo zou blijven, waar het ook naar leek uit te zien. Nadat we de boot hadden verlaten in Angra wilden we de lokale bus nemen naar Paraty, wat zo’n twee uur zou duren. Wij en meerdere andere toeristen staan in groepjes netjes te wachten op de bus en zien dat de lokale bevolking netjes in een rij gingen staan. Wij zijn gewend om voor in de bus in te stappen. Toen de bus arriveerde bleek dat je dus achterin moest instappen. Alle locals maar lachen want alle toeristen stonden nu dus achterin de rij wat resulteerde dat het gigantisch proppen was. Alle backpacks en koffers moesten ook mee in de bus dus het was een grote puinhoop. Ook stonden we nog eens in de file wat onze busreis verlengde met een uur… en maar blijven staan/hangen….

Eenmaal aangekomen in Paraty heb ik afscheid genomen van de dames uit Wales want zij bleven in Paraty en ik had de volgende bus, van nogmaals een uur, naar Trindade. Hier verblijf ik in het Sea and Forest Hostel. Een van de mooiste hostels waar ik ooit verbleef. Zeven mooie houten huisjes, midden in de jungle. De eigenaars van deze hostel zijn in Canada op tv geweest bij een soort ‘Ik vertrek’ Ze hebben nu ruim vijf jaar deze huisjes maar zijn van plan om deze verkopen en weer ergens anders iets opnieuw te beginnen. Liefst in India.

Trindade is een leuk plaatsje en ideaal voor surfers maar het moet dan wel mooi weer zijn. Ze hebben hier prachtige verlaten stranden en op een paar minuten lopen, loop je zo de jungle in wat we vandaag dus ook hebben gedaan. Hier zagen we twee prachtige toekans maar voordat we foto’s konden maken, waren ze al gevlogen… Ondanks dat het hier winter is, te vergelijken met onze herfst, is het hier niet koud. Wel regent het hier vrijwel de hele dag wat voor deze tijd van het jaar erg ongewoon is. Na het ontbijt, de zwembroek aangetrokken en zijn we naar het strand gegaan. Flinke hoge golven en je kon niet ver de zee in i.v.m. de stroming. Ook bleef het constant (flink) regenen maar was het in het water warmer dan op het strand. Daarna hebben we in de regen nog een wandeling gemaakt door de jungle en een waterval bezocht.

’s-Avonds heb ik goed zitten bedenken wat ik met mijn reis moet doen. Ik heb totaal geen idee hoe het weer elders is en heb eigenlijk geen zin om de hele vakantie in de regen te zitten. Meerdere backpackers in de hostel zitten met dit probleem alleen zijn zij enkele maanden onderweg en ik maar enkele weken… straks ga ik een internetcafé opzoeken en eens kijken of mijn noodplan werkelijkheid kan worden.

Als noodplan heb ik het idee om vanaf Sao Paulo naar Bogota in Colombia te vliegen om vervolgens langs de noord-west-kust naar Lima te reizen. Een schema heb ik al, al moet ik de reistijden tussen de plaatsten nog uitzoeken. Kan dus best zijn dat ik morgen in Colombia zit i.p.v. Bonito in de Pantanal…. :)
Vandaag ook voor het eerst de krant gezien en alles gelezen over het noodweer in Rio de Janeiro. Ook is het de hele dag op alle tv-stations te zien. Gelukkig heb ik dit alles niet meegemaakt en ben ik op tijd vertrokken.

De volgende dag...

Nu is het vrijdag en zit ik in de bus naar Sao Paulo te werken aan het laatste gedeelte van dit stukje. Gisteren is het helaas niet gelukt om op internet te komen dus heb ik ook nog geen vlucht kunnen boeken. Tevens heb ik zojuist besloten om de oorspronkelijke planning van mijn reis aan te houden aangezien de weersverwachtngen beter zijn geworden.

Nu ga ik op de gok naar het vliegveld om vanavond om 22;00 uur een vlucht naar de Campo Grande te nemen waar ik een tour probeer te boeken van een aantal dagen door de Pantanal, de wetlands van Brazilie. Als er een goed regenseizoen is geweest staat alles onder water en dat trekt veel dieren. Ik heb al een touroperator (Ecological Expedition) gevonden maar is het mij helaas nog niet gelukt te boeken. Straks op het vliegveld probeer ik weer eens contact met hen op te nemen aangezien ik ook nog geen slaapplaats heb en ik om middenacht in Campo Grande arriveer….

Op dit moment rijden we zo’n 20 meter van de zee en de zon schijnt !!!! Ik ga nog even genieten van het uitzicht….

Groet,

Robert

  • 10 April 2010 - 05:59

    Lianne:

    lekker weer????
    Jongens zijn voetballen, lekker vroeg, ik ga zo werken,

    later groeten,

  • 10 April 2010 - 09:16

    Edje:

    Hey Robert,
    Sterkte met je reis, en uitzoeken enzo.
    veel plezier en suc6

  • 11 April 2010 - 15:42

    Ad:

    Leuk weer even wat gelezen te hebben van je .
    We zien wel weer waar je terecht komt verder een goede reis houd moed na regen komt zonneschijn ..
    Groetjes de Bruijntjes .

  • 12 April 2010 - 17:28

    Chris:

    hey man !Hoop dat je een paar betere dagen tegemoet gaat en nog een fijne reis verder ! Gaat wel lukken zeker !? Groetjes Chris

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Campo Grande

Robert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 353
Totaal aantal bezoekers 99836

Voorgaande reizen:

02 December 2016 - 20 December 2016

Roadtrip Mexico, Gutatemala, Honduras & Belize

21 Mei 2016 - 06 Juni 2016

Rondreis Marokko

09 Juni 2014 - 16 Juni 2014

Stedentrip Athene, Griekenland

10 April 2014 - 19 April 2014

New York, The Big Apple

07 Februari 2014 - 02 Maart 2014

Rondreis Thailand, Laos & Cambodja

10 Januari 2014 - 15 Januari 2014

Korte (Volleybal) reis naar Israel

05 Oktober 2013 - 14 Juli 2013

Israel Tour

05 April 2013 - 24 April 2013

Rondreis Cuba

05 Oktober 2012 - 14 Oktober 2012

Rondreis Dubai & Abu Dhabi

11 Mei 2012 - 28 Mei 2012

Rondreis China

31 Augustus 2011 - 23 September 2011

Rondreis Java & Bali (Indonesie)

23 April 2011 - 01 Mei 2011

Rondreis Jordanie & Israel

13 Oktober 2010 - 19 Oktober 2010

Stedentrip Kiev, Ukraine

01 April 2010 - 02 Mei 2010

Backpacken Brazilie, Bolivia & Peru

01 Oktober 2009 - 27 Oktober 2009

Backpacken door Korea & Japan

Landen bezocht: