Favela Tour & Lapa Street Party - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Robert Hansum - WaarBenJij.nu Favela Tour & Lapa Street Party - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Robert Hansum - WaarBenJij.nu

Favela Tour & Lapa Street Party

Door: Robert Hansum

Blijf op de hoogte en volg Robert

04 April 2010 | Brazilië, Rio de Janeiro

Hallo allemaal! Gisteren stond dus in het teken van de favela tour. ‘s-Ochtends eerst even op het strand gelegen en aan het eind van de ochtend werden we in onze hostel opgehaald om de Rocinha favela te bezoeken. Deze favela is de grootste van Zuid Amerika en er wonen naar schatting 200.000 mensen. Was eigenlijk wel een belevenis om te zien. Deze favela is op een berg gebouwd en we begonnen onderaan. Hier werden we opgewacht door diverse motorrijders die ons via smalle paden naar de top van de favela brachten. Deze motorrijders staan hier altijd en is het belangrijkste vervoermiddel in de favela. Zeker gezien de hoogte geen overbodige luxe. Echter, de meeste mensen die hier wonen hebben geen geld om deze 'taxi's' te nemen en lopen vrijwel dagelijks van boven naar beneden. Eenmaal boven aangekomen hadden we een goed uitzicht over de favela. Hier kregen we uitleg over hoe de favela is ontstaan en dat deze onder toezicht staat van de A.D.A. Wat betekend vrienden voor vrienden in het Portugees maar in werkelijkheid zijn het de drugdealers die de favela controleren. Bij het begin van de favela zitten mensen die precies in de gaten houden wie er in- en uitgaan. En mochten ze het niet vertrouwen, steken ze vuurwerk op om de anderen te waarschuwen. Onze gids vertelde dat er vrijwel geen criminaliteit is in de favela en de drugdealers ‘alleen maar’ in wiet en cocaine handelen. Van de andere drugs zouden alleen maar problemen komen… leek wel alsof hij er trots op was…

Na bovenin de nodige foto's te hebben gemaakt zijn we via kleine paden naar beneden gelopen. Hier hadden wij een goede indruk over hoe de mensen in de favela leven. Helaas mocht je niet overal foto's maken wat ze goed in de gaten hielden. Eerst bezochten we een galerie van wat kunstenaars. Hier hingen dan wat schilderijen die wij konden kopen. Nadat niemand wat had gekocht zijn we verder gelopen en hebben we halverweg de favela nog wat gegeten en gedronken. Overal waar we liepen werden we begroet en waren ze zeer vriendelijk in het beantwoorden op mijn vragen. Ik had wel verwacht dat ze overal geld voor wilden hebben maar dat was niet het geval. Op mijn vraag aan onze gids wat er zou gebeuren als ik hier alleen naar toe zou gaan antwoorde hij dat het allemaal wel mee valt maar goed in de gaten zou worden gehouden. En mochten ze het niet vertrouwen, zou je ´vriendelijk´ worden gevraagd weg te gaan… jaja Eenmaal beneden aangekomen weer in het busje gestapt en zijn we naar het strand van Ipanema gegaan. Hier over de boulevard gelopen richting Copacabana om daar wat te gaan eten.

´s-Avonds was het ook weer zeer geslaagd. Vanuit het hostel zijn we wederom met een grote groep naar ‘Lapa’ gegaan. In dit gebied heb je vele samba-scholen en is ook bekend van de Carnavals-optocht welke hier jaarlijks wordt gereden. Hier komen veel toeristen maar ook heel veel locals en moet je goed op je spullen letten en niet alleen de kleine straatjes ingaan. Desondanks had ik hier geen onveilig gevoel, wat ik trouwens in heel Rio nog niet heb gehad. Zolang je niet met waardevolle spullen rondloopt en een paar andere regeltjes in acht neemt valt het allemaal nog wel mee. Wel heb ik meerdere mensen gesproken waarvan hun ketting door van die aardige lieve kindertjes van de nek is getrokken…

In Lapa hebben we ook een Samba-club bezocht maar daar was het mij te warm en ben ik ergens anders een kroegje ingedoken waar het niet zo warm was. Net zo gezellig maar minder druk.

Uiteindelijk maar de taxi genomen want morgen staat de voetbalwedstrijd op het programma…