Jeruzalem, de oude stad - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Robert Hansum - WaarBenJij.nu Jeruzalem, de oude stad - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Robert Hansum - WaarBenJij.nu

Jeruzalem, de oude stad

Blijf op de hoogte en volg Robert

10 Oktober 2013 | Israel, Jeruzalem

Hallo allemaal,

Afgelopen donderdag heb ik vrijwel de hele dag in het oude centrum van Jeruzalem doorgebracht. Ondanks dat ik hier in 2011 ook al was en elk straatje/wijk wel een keer heb bezocht, blijft het mij verbazen hoe op zo'n klein gebied vier verschillende culturen leven. Ik ben begonnen bij de bekendste ingang van de oude stad, de Jaffa Poort. Een van de acht stadspoorten die er zijn.

Hier ben ik eerst de door de Armeense wijk en later door de Christelijke wijk gelopen. Door het mooie en warme weer lekker rustig aan gedaan maar toch alles gezien. In het Christelijke gedeelte heb ik de Heilige Grafkerk bezocht, wat ik (helaas) in 2011 niet heb gedaan. Aangezien deze kerk zo indrukwekkend was en er net een dienst begon ben ik wel twee uur in deze kerk gebleven met al zijn zalen en ruimtes. Zo heb je direct bij binnenkomst een stenen plaat in de vloer met heel veel olielampen erboven. Dit blijkt de balsemsteen te zijn waarop het lichaam van Jezus zou zijn gebalsemd en in doeken is gewonden. Verder in deze kerk rondgelopen en gekeken naar de dienst wat in verschillende ruimten werden gehouden en alleen maar uit (Latijns??) gezang bestond. In kolonne en met een kaars in mijn handen liepen we van ruimte naar ruimte achter diverse priesters.

Vervolgens nog even door het Islamitische gedeelte gezworven maar wat enkel een grote markt is. Overal kleding, kruiden, fruit, speelgoed etc. etc. Hoofddoekjes die handgebarend proberen af te dingen bij een van de vele winkeltjes. En via deze wijk kwam ik weer in de Joodse wijk terecht met als hoogtepunt de Klaarmuur (Western Wall). Direct door de controlepoort naar het mannengedeelte. Keppeltje opgedaan en wat rondgelopen en vele foto's gemaakt wat hier geen probleem is. Ook deze keer vele Bar Mitzvah's. De viering van Joodse jongens die 13 jaar worden. Hij leidt dan een deel van de gebedsdienst en door de jongen voor de Thora op te roepen, wijst de gemeenschap erop dat hij nu volwassen is.

Vervolgens via de verbindingsbrug en een strenge controle de Tempelberg opgegaan. Hier stond een zeer lange rij met mensen die allemaal nog door de controlepoort moesten, zodat ik genoodzaakt was de Robert-manier te moeten gebruiken en daardoor was ik zo binnen... :) Op de Tempelberg staat oa Al-Aqsa moskee en links de Dome of the Rock. Het is een mooie moskee (uit 650) met een gouden koepel en muren met prachtig mozaïkwerk. In deze moskee ligt een groot rotsblok. Op dat blok zou God gevraagd hebben aan Abraham om Isaac te offeren en vanaf dat blok zou Mohammed op zijn paard naar de hemel zijn gereden.

Ook voor joden is deze berg heel heilig maar het jodendom verbiedt aan joden de Tempelberg zelf te betreden omdat dan het risico bestaat dat men op de plek komt waar eens het Heilige der Heiligen was. Alleen de Hogepriester mocht hier slechts één keer per jaar komen om het zoenoffer te brengen.

Helaas, maar ook over de oude stad van Jeruzalem zou ik uren willen typen maar dan wordt het wel een heel lang verhaal. Voor meer info kun je altijd Wikipedia raadplegen hahaha

's-avonds afgesproken met Gal. Ook iemand die ik in China heb leren kennen en heel anders is dan de andere twee waar ik een dag eerder mee ben wezen stappen. Weer naar diverse leuke tentjes geweest en wij hebben het Israelische bier (Goldstar) goed laten smaken met tussendoor heerlijke Araki's. Een soort anijsdrankje maar iets sterker dan Sambucca.

Daarna mijn bedje opgezocht want de volgende dag stond een indrukwekkend bezoek aan Yad Vashem op het programma.

Groet,

Robert

• 14 Oktober 2013 - 08:42

Nick:

hey oot leuk om te zien dat je het zo naar je zin hebt !! nog veel plezier en tot snel