Hebron, Westelijke Jordaanover (Het verslag) - Reisverslag uit Hebron, Palestina van Robert Hansum - WaarBenJij.nu Hebron, Westelijke Jordaanover (Het verslag) - Reisverslag uit Hebron, Palestina van Robert Hansum - WaarBenJij.nu

Hebron, Westelijke Jordaanover (Het verslag)

Blijf op de hoogte en volg Robert

09 Oktober 2013 | Palestina, Hebron

Hebron,

Woensdag 9 oktober heb ik een adembenemend bezoek gebracht aan Hebron, in de Westelijke Joordaanover.

Hebron is een van de oudste onafgebroken bewonde steden van de wereld en is heilig voor Joden, Moslims en Christenen. De stad heeft ongeveer 163.000 inwoners, op circa 600 joden na allen Arabisch. Sinds het begin van 1997 valt circa 80% van het grondgebied de stad ("H1" genoemd) onder het bestuur van de Palestijnse Autoriteit. De overige 20% ("H2") staat onder controle van Israël. In dit gebied wonen 30 tot 35 duizend Palestijnen en circa 450 Joden.

Nadat ik door Gids David ben opgehaald in mijn hotel zijn we met de tram naar het busstation te wachten, waar we met een bus met gepantserde ramen ! naar Hebron zijn gereden. Afgespoken was dat ik in de ochtend
het Arabische deel zou verkennen en 's-middags het Joodse gedeelte.

Gezien mijn veiligheid werd mij aangeraden om in het Arabische gedeelte aansluiting te zoeken met een andere groep. Zelf mocht hij niet in het Arabische gedeelte komen en werd mij meerdere malen gevraagd of ik Joods was. Zowel bij de controleposten als door de Moslims... Bij de controlepoorten werd mij verteld dat als ik toch Joods, was het beter niet
kon laten zien/vertellen..

Nadat David mij had aangesloten bij een andere groep met een Moslim gids zijn we eerst naar de moskee/synagoge gegaan, wat zowel door Joden als Moslims wordt gebruikt. Nadat in 1994 de Joodse kolonist 30 moslims doodschoot is deze moskee in tweeen gesplitst en wordt ongeveer 2/3de wordt door de Joden gebruikt en 1/3de door de Moslims.

Daarna een flinke wandeling gemaakt door Palestijns gebied waar ons de hele tijd een zeer eenzijdig verhaal werd verteld over hoe goed de moslims wel niet zijn en hoe slecht de Joden waren. Vele verhalen over millitairen die voor de lol kinderen doodschoten, een granaat in een woning gooiden waar net een baby was geboren etc. etc.

Het was een gekke gewaarwording om hier te lopen. Vele controleposten. Toegangen/straten zie halverwege zijn afgesloten. Op de markt hing boven je een net wat vol lag met stenen, flessen en ander afval. Volgens de Moslims worden zij nog dagelijks getreited door de Joden die de woningen bezitten boven deze markten. Door de vele anti Israel gravitty op de muren kun je goed merken dat de haat hier nog erg hoog is. Zo heb je hier panden/gebouwen met borden op de muren met teksten als "property stolen by the Jews" en oudere winkels die door de Israeliers compleet zijn verwoest zodat de moslims daar geen winkels meer konden beginnen.

Aan het einde van de ochtend kregen wij een heerlijke Palestijnse lunch (rijst met kip) en konden we nog vragen stellen. Zo vertelde de gids dat ZIJ (de Israeliers) zomaar op kinderen schoten als zij "aan het spelen" waren door "steentjes" naar elkaar te gooien. Nadat haar door iemand verteld was dat wij stenen naar elkaar gooien niet echt een spelletje
vinden had zij daar geen antwoord op... Het was al verwacht maar deze ochtend werd alles zo eenzijdig bericht dat ik beniewd was de de middag die nog moest komen waar ik uiteraard hetzelfde zou horen maar dan in Joods inzicht...

Na de lunch stond David al te wachten en kreeg ik een prive rondleiding door de Joodse nederzettingen. Eerst een soort museum waar mij eea werd verteld en had David een ontmoeting geregeld met een man die vaak als woordvoerder optreed naar o.a. de pers. Ook schijnt hij vaak op tv (ook in Nederland) te komen. Ook hij vertelde zijn verhaal en kon/mocht ik alles vragen wat ik dan ook deed. Na afloop kreeg ik van hem nog een boek. Het verbaasde mij trouwens hoeveel Joden
met een wapen rondliepen...

Weer wat rondgelopen, onderweg mensen begroet en aangesproken, foto's gemaakt en een goede indruk gehad over hoe de Joden midden in Palestijns grondgebied kunnen (over)leven.

Later deze middag zijn we bij een Joodse vrouw wat wezen drinken en kreeg ik tijdens een kopje thee haar familiverhaal te horen over haar vader die in 1984? werd vermoord door de Arabieren of terroristen zoals zij de noemde.

Haar verhaal en de manier waarop zij haar verhaal deed, was zo indrukwekkend dat je er stil van werd... Deze vrouw komt ook voor in de
documentaire waar ik hieronder een link zal plaatsen.

http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2012-2013/Hebron.html

Omdat ik samen met David was, een Jood met krulletjeshaar werden we regelmatig door hekken in het Arabisch uitgescholden. Maar als millitairen zagen dat een moslim te dicht in onze buurt kwam werd er iets geroepen en weg was hij. Volgens David kon hij anders "goed in de problemen komen".

Uiteindelijk hebben wij bij de bushalte afscheid genomen en ben ik terug gegaan naar Jeruzalem.

In Jeruzalem had ik weer afgesproken met Amit en Ofir. Twee Isrealiers die ik in China heb ontmoet en waarmee ik nog een hele gezellige avond mee heb gehad/ :)

Groet,

Robert

  • 10 Oktober 2013 - 08:58

    Tony Van Hienen :

    Oot,

    Leukom je verhalen te lezenen een duidelijk beeld te krijgen van je ervaringen. Je zou er serieus over moeten na gaan denken, of je (g)een carrière als leraar maatschappijleer ambieert. Je hebt nu al zoveel bijzondere plekken op de wereld gezien.

    Pas goed op jezelf, groeten van pa, Lianne, de kids en ondergetekende.


    Tony

  • 10 Oktober 2013 - 09:01

    Sigrid:

    Heftig zeg! Pffff en best gevaarlijk ook nog, zo te lezen.

  • 10 Oktober 2013 - 09:07

    Robert Hansum:

    Toon, bedankt en aangezien ik nog veel meer zou willen schrijven, ga ik er zeker over nadenken. Mijn verslag zou 10 keer zo lang kunnenzijn als ik meer tijd had en een goede computer met een prettigeg en geen hebreeuws toetsenbord.... maar ja, ik ben al blij dat ikmiets kan schrijven... correcties doe ik later wel... gr Robert

  • 10 Oktober 2013 - 09:07

    Robert Hansum:

    Toon, bedankt en aangezien ik nog veel meer zou willen schrijven, ga ik er zeker over nadenken. Mijn verslag zou 10 keer zo lang kunnenzijn als ik meer tijd had en een goede computer met een prettigeg en geen hebreeuws toetsenbord.... maar ja, ik ben al blij dat ikmiets kan schrijven... correcties doe ik later wel... gr Robert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Palestina, Hebron

Israel Tour

.

Recente Reisverslagen:

11 Oktober 2013

Yad Vashem

10 Oktober 2013

Jeruzalem, de oude stad

09 Oktober 2013

Hebron, Westelijke Jordaanover (Het verslag)

09 Oktober 2013

Hebron, West Bank, Palestina

08 Oktober 2013

Akko/Acre
Robert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 491
Totaal aantal bezoekers 99931

Voorgaande reizen:

02 December 2016 - 20 December 2016

Roadtrip Mexico, Gutatemala, Honduras & Belize

21 Mei 2016 - 06 Juni 2016

Rondreis Marokko

09 Juni 2014 - 16 Juni 2014

Stedentrip Athene, Griekenland

10 April 2014 - 19 April 2014

New York, The Big Apple

07 Februari 2014 - 02 Maart 2014

Rondreis Thailand, Laos & Cambodja

10 Januari 2014 - 15 Januari 2014

Korte (Volleybal) reis naar Israel

05 Oktober 2013 - 14 Juli 2013

Israel Tour

05 April 2013 - 24 April 2013

Rondreis Cuba

05 Oktober 2012 - 14 Oktober 2012

Rondreis Dubai & Abu Dhabi

11 Mei 2012 - 28 Mei 2012

Rondreis China

31 Augustus 2011 - 23 September 2011

Rondreis Java & Bali (Indonesie)

23 April 2011 - 01 Mei 2011

Rondreis Jordanie & Israel

13 Oktober 2010 - 19 Oktober 2010

Stedentrip Kiev, Ukraine

01 April 2010 - 02 Mei 2010

Backpacken Brazilie, Bolivia & Peru

01 Oktober 2009 - 27 Oktober 2009

Backpacken door Korea & Japan

Landen bezocht: