Bitaio !!! (= hello) - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Robert Hansum - WaarBenJij.nu Bitaio !!! (= hello) - Reisverslag uit Kiev, Oekraïne van Robert Hansum - WaarBenJij.nu

Bitaio !!! (= hello)

Door: Robert Hansum

Blijf op de hoogte en volg Robert

16 Oktober 2010 | Oekraïne, Kiev

Hier eindelijk een berichtje vanuit het nog steeds zonnige maar erg koude Kiev. De reis is eigenlijk goed verlopen. Enkel door dichte mist had mijn vlucht naar Wenen vertraging opgelopen en heb ik moeten rennen om mijn volgende vlucht te halen. Ook was door de korte overstap mijn koffer niet met de tweede vlucht meegegaan maar hebben ze die dezelfde avond nog naar mijn hotel gebracht. Scheelde mij weer sjouwen….

Nadat ik in het centrum was aangekomen ben ik direct naar mijn hotel gegaan waar al een glas wodka klaarstond. De eerste avond ben ik naar een Oekraïns restaurant gegaan waar ik heerlijk heb gegeten en gedronken met voor mij neus een buikdanseres die danste alsof haar leven er van afhing. :) Daarna nog even naar de pub geweest…

Afgelopen donderdag heb ik eigenlijk alleen maar gewandeld door het centrum en vele kerken en kathedralen bezocht waaronder de St. Sophia’s Cathedral en de St. Michael’s golden-Domed Cathedral. Beide kathedralen hebben van die prachtige gouden koepels. Verder heb ik deze dag ook de Golden Gate van Kiev bezocht.

Later in de middag wilde ik naar het Independent Square gaan maar die bleek, om een toen nog onbekende reden, afgesloten te zijn. Later op de middag werd mij duidelijk waarom. Op een gegeven moment loop ik door de hoofdstraat en zie ik werkelijk honderden militairen voorbij rennen die een aantal straten afsloten.

Bleek er op dat moment een mars te zijn van duizenden nationalisten die demonstreerden tegen de invloed van Rusland op de Oekraïne. Eerst duizenden ouderen en jongeren met een Oekraïense vlag en leuzen schreeuwend als ‘Fuck Russia’. Achteraan liepen de extremisten met bivakmutsen en vlaggen met symbolen waarmee je bij ons opgepakt zou worden.

’s-Avonds ben ik met een groepje uit het hotel naar een Balkan Party geweest, waar ik mag veronderstellen dat Kees van Hondt en zijn vrienden hier graag bij hadden willen zijn. Helaas hier geen gesleep van planten en banken… :(

Gisteren heb ik o.a. Pecherska Lavra bezocht. Een 1000 jaar oude kloostercomplex op een groene heuvel. Dit bedevaartoord is een van de belangrijkste heiligdommen van de Rusische Ortodoxe kerk en bevat meer dan 50 witte kerkjes en kloostergebouwen met groene daken en gouden koepels. Hier heb je ook een prachtig uitzicht over Kiev en de rivier Dniepro. Dit complex is overigens meer dan 50 jaar gesloten geweest door de communisten in de hoop dat het zou ´vergaan´…

Verderop heb je ook het museum over de Great Patriotic War (1941-1945). Dit museum zit onder een tientallen meters hoog beeld van Moeder van het Volk. Het museum was zeer indrukwekkend maar helaas was ook hier hadden ze geen Engelstalige beschrijvingen. Buiten stonden werkelijk tientallen tanks, vliegtuigen en andere wapens.

Vandaag was mijn ´schietdag´ en kon ik laten zien wat ik 20 jaar geleden nog in het leger geleerd had. Buiten Kiev heb je een kazerne waar militairen wat bijverdienen door niet-militairen te laten schieten. Het was nog een hele rit om er te komen maar het was zeker de moeite waard. Eerst in een bomvolle metro, vervolgens met een aftands minibusje om op het eind nog door een stuk bos te moeten lopen. Mijn komst was al aangekondigd en stond een militair klaar om mij te verwelkomen met wederom een glas wodka. Eerst kreeg ik instructie over de wapens waarmee ik ging schieten. Helaas sprak deze instructeur vrijwel geen Engels dus was het maar weer behelpen. Wel was duidelijk dat op sommigen momenten/plekken geen foto´s gemaakt mochten worden en zeker niet in het legeruniform wat ik aan moest doen.

Dit omdat het eigenlijk verboden is wat ze doen. Tot eind december vorig jaar was het zelfs mogelijk om voor 300 USD in een MIG mee te kunnen vliegen maar daar heeft de overheid een stokje voor gestoken waardoor het niet meer mogelijk is. Jammer….

Eerst gingen we naar de 100 meter schietbaan waar ik met een Kalashnikov en een AK-47 heb geschoten. Daarna kreeg ik nog een aantal wapens in mijn handen gedrukt en kon ik naar hartelust schieten. Uiteindelijk kreeg ik mijn instructeur wel zover dat er foto´s gemaakt mochten worden.

Daarna gingen we naar een baan waar ik twee granaten mocht werpen om vervolgens nog naar een binnenbaan te gaan voor het pistoolschieten. Hier heb ik geschoten met een vijftal verschillende pistolen en aan de scores te zien ging het pistoolschieten mij beter af dan het geweerschieten.

Direct na het schieten ben ik naar het dichtstbijzijnde dorpje gebracht om van daarvandaan de taxi te nemen naar Kiev.

Over Kiev en alle bezienswaardigheden valt nog zoveel te vertellen/schrijven. Echter, door tijdgebrek probeer ik mijn verslag zo kort mogelijk te houden. Iedereen kan googlen… :)

Nu zit ik even op mijn ‘vaste plek’ in de Vodka Bar dit verslag te doen maar om 19:00 uur ben ik weer uitgenodigd voor een pre-party van de nieuwe club Concept Bar hier in de buurt. Gisteren was ik ook in de Vodka Bar en heb ik iemand ontmoet die vol trots zat te vertellen dat hij de eigenaar is en na o.a. Londen en Tokyo nu zijn zesde club gaat openen. Hij kon dit 'bewijzen' door mij uit te nodigen...

Morgen om 08:30 uur vertrek ik naar het rustieke Chernobyl maar daarover later meer in een apart verslag.

Groet,

Robert


  • 16 Oktober 2010 - 17:44

    Li En Br:

    he leuk te lezen weer.
    hier alles goed.
    toni zijn naar de kuip. br op de bank.
    veel plezier en doe voorzichtig, groetjes


  • 16 Oktober 2010 - 18:51

    Marco:

    weer een leuke ervaring!

  • 16 Oktober 2010 - 19:01

    Esther:

    De altijd blije reiziger heeft t weer naar zijn zin lees ik. Ben benieuwd hoe je het in Chernobyl vind.
    X

  • 17 Oktober 2010 - 09:37

    Erwin:

    Respect voor de wereldburger :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 743
Totaal aantal bezoekers 100120

Voorgaande reizen:

02 December 2016 - 20 December 2016

Roadtrip Mexico, Gutatemala, Honduras & Belize

21 Mei 2016 - 06 Juni 2016

Rondreis Marokko

09 Juni 2014 - 16 Juni 2014

Stedentrip Athene, Griekenland

10 April 2014 - 19 April 2014

New York, The Big Apple

07 Februari 2014 - 02 Maart 2014

Rondreis Thailand, Laos & Cambodja

10 Januari 2014 - 15 Januari 2014

Korte (Volleybal) reis naar Israel

05 Oktober 2013 - 14 Juli 2013

Israel Tour

05 April 2013 - 24 April 2013

Rondreis Cuba

05 Oktober 2012 - 14 Oktober 2012

Rondreis Dubai & Abu Dhabi

11 Mei 2012 - 28 Mei 2012

Rondreis China

31 Augustus 2011 - 23 September 2011

Rondreis Java & Bali (Indonesie)

23 April 2011 - 01 Mei 2011

Rondreis Jordanie & Israel

13 Oktober 2010 - 19 Oktober 2010

Stedentrip Kiev, Ukraine

01 April 2010 - 02 Mei 2010

Backpacken Brazilie, Bolivia & Peru

01 Oktober 2009 - 27 Oktober 2009

Backpacken door Korea & Japan

Landen bezocht: