Akko/Acre - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Robert Hansum - WaarBenJij.nu Akko/Acre - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Robert Hansum - WaarBenJij.nu

Akko/Acre

Blijf op de hoogte en volg Robert

08 Oktober 2013 | Israel, Jeruzalem

Hallo allemaal,

Na een gezellige maar korte nacht heb ik maandagochtend de trein genomen naar Acco, Akko of Acre of hoe je het maar noemen wilt... V.w.b. de treinen kan de NS/Arriva nog heel wat leren. Iedere stoel heeft zijn eigen stopcontact en er is gratis internet (wifi). Zo snel dat je DWDD in de trein kon kijken...

Eenmaal aangekomen zocht ik nog een ho(s)tel. Maar na twee nachten in een hostel te hebben geslapen koos ik ervoor deze keer om naar het luxe Akkogate Hotel te gaan. Midden in het centrum en vlakbij alle bezienswaardigheden.

Akko is een stad wat bestaat uit het oude en het nieuwe gedeelte. Binnen de stadsmuren is alles Arabisch is en alles er buiten Joods. Buiten het oude stadsgedeelte is niet zo veel te zien, op de Bahai-tuinen en een viaduct na dan. Ook de stranden liggen buiten de muren en ben ik ook niet geweest.

Akko kent een enorm rijke geschiedenis, vol oorlogen, kruistochten, tijden van vrede, verschillende bezetters, etc. etc. Iedereen is er wel eens gepasseerd. De Grieken, Romeinen, Byzantijnen, Saladin, Ottomanen, Richard Leeuwenhart en zijn kruisvaarders, Marco Polo, Napoleon en de Britten... Dat zie je ook in de gebouwen en tunnels die onder de stad lopen met een netwerk van smalle gangen, die als vluchtwegen en smokkelroutes gebruikt werden. Best wel indrukwekkend om eens door te lopen.

Als eerste begon ik met een bezoek aan de oude burcht. Prachtige zalen en zuilen. Gek genoeg werd er bovenop de burcht een gevangenis geplaatst. Onder Brits mandaat werd die volgepropt met politieke gevangenen, waaronder Ze’ev Jabotinsky, de bezieler van het revisionistisch zionisme. In 1947 brak de Irgun, een groepering van gewapende activisten, binnen in de gevangenis om er een heel pak gevangenen te bevrijden. Vandaag is de gevangenis een schitterend museum waar ze je de geschiedenis opnieuw laten beleven via video, ijzeren standbeelden en verhalen.

Daarna de ondergrondse stad bezocht wat ook wel bekend staat als " Hall of the Knights". Het is allemaal uitgegraven en je zit als het ware onder het huidige Akko, in het Akko van honderden jaren geleden. Voorwerpen zoals potten en bekers zijn teruggevonden, maar het meerendeel bestond gewoon uit muren en gebouwen. Enige verschil met toen is dat je geen lucht boven je hebt maar grond. Maar het was zeer indrukwekkend, er waren grote ruimtes waar je kon lopen en kleine 'vlucht' tunnels en smalle 'straatjes'.

Ook ben ik door de "Templars Tunnel" gelopen, wat maar een paar 100 meter lopen was. Dit was een vluchtroute die werd gebruikt door de bewoners van Akko als de stad was ingenomen.

Uiteindelijk een wandeling gemaakt over de muur en in Akko's beste visrestaurant vis te hebben gegeten en daarna helemaal versleten was, heb ik lekker vroeg mijn bedje opgezocht om wederom naar Uitzending Gemist kunnen kijken... leve internet!

Ik was eigenlijk van plan om twee nachten in Akko te verblijven maar had het allemaal wel gezien. Dinsdagochtend de trein weer genomen om via Tel Aviv in Jeruzalem te geraken. Ik had niet zoveel zin in weer zoveel te reizen dat ik besloten heb om alle tripjes vanuit Jeruzalem te doen. Zo groot is Israel ook weer niet...

Vanmiddag lekker uitgerust, in het centrum wat gegeten en gedronken en 's-avonds een Israelische Ska-band :) zien optreden...

Nu snel naar bed want morgen staat een prive-tour naar Hebron te wachten...

Gr

Robert

• 09 Oktober 2013 - 19:40

Esther:

He Hansum,

volgens mij vermaak je je wel weer daar. Ik blijf je volgen hoor op waarbenjij, vind je verhalen altijd leuk om te lezen. Nog heel veel plezier daar!!