Jeruzalem "Stad van de Vrede" - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Robert Hansum - WaarBenJij.nu Jeruzalem "Stad van de Vrede" - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Robert Hansum - WaarBenJij.nu

Jeruzalem "Stad van de Vrede"

Door: Robert Hansum

Blijf op de hoogte en volg Robert

28 April 2011 | Israel, Jeruzalem

Na een 5 uur durende busrit was ik eindelijk aangekomen in Jeruzalem en stond ik op een erg mooi, modern, westers centraal busstation van Jeruzalem. Voor het verlaten van het perron moest ik door een detectiepoortje en mijn tas ging door de scan. Dit is gedurende mijn reis al vele malen gebeurd en zal nog vele malen gebeuren… Wat ik gewend was van vliegvelden, gebeurt hier ook bij bussen, toeristische attracties en zelfs winkels! Overal waar ze denken het nodig te vinden…

Tevens zie ik nergens zoveel machinegeweren als deze dagen in Israël. Overal op straat zie je militairen. Jongens en meisjes van rond de 20 jaar, die hun 2 of 3-jarige dienstplicht voldoen, reizen in uniform en gewapend met de bus. Ze lopen door de straten, eten bij McDonalds en staan in de rij bij de supermarkt. Allen met een geweer op hun rug of over de schouder of soms in de hand. Het is mij zelfs al overkomen dat ik in de bus op het geweer van mijn buurman ging zitten. Gelukkig was hij niet geladen. :)

Na te zijn ingecheckt in mijn hotel raakte ik in gesprek met een ouder echtpaar uit Amerika waren overgekomen om de bar mitswa van hun 13-jarige kleinzoon bij te wonen. Vol trots vertelden ze mij dat de hele familie, uit diverse landen, overkwam om deze gebeurtenis aanwezig te zijn. Na mij uitgebreid te hebben uitgelegd wat een bar mitswa is werd ik uitgenodigd de volgende ochtend (donderdag) met hen mee te gaan naar de Western Wall, oftewel De Klaagmuur waar de ceremonie zou plaatsvinden. Hier kon ik natuurlijk geen nee opzeggen…

Na dit gesprek heb ik nog wat doelloos door het oude centrum van Jeruzalem gelopen en wat gegeten en gedronken. Het was ondertussen al erg laat en ben ik mijn bedje maar gaan opzoeken. De volgende dag moest ik wederom vroeg uit de veren.

Om 07:30 uur had ik met het echtpaar afgesproken om eerst te ontbijten om vervolgens naar de Oude Stad te gaan. De Oude Stad is een wirwar van straten, stegen en markten. Dit gedeelte van Jeruzalem is omgeven door eeuwenoude muren en bestaat uit vier wijken: de Armeense, de Christelijke, de Joodse en de Moslimwijk. Een van de belangrijkste bezienswaardigheden in de Oude Stad is de Klaagmuur, het 'Kottel'. Voor de joden de heiligste plaats op aarde. De Klaagmuur is de westelijke muur van het complex waarop de Tweede Tempel stond.

Eenmaal bij de Klaagmuur te zijn aangekomen werd ik eerst aan alle andere familieleden voorgesteld en stelden ze het zeer op prijs dat ik de bar mitswa wilde bijwonen.
Wanneer een joodse jongen de leeftijd van dertien jaar bereikt, wordt hij verantwoordelijk onder de joodse wet. Op dat moment wordt de jongen een bar mitswa "zoon van het gebod". Vóór deze tijd ligt alle verantwoordelijkheid bij de ouders.

Eerst werden de nodige foto’s gemaakt en gingen de vrouwen naar een apart gedeelte van de Klaagmuur. De mannen gingen een andere kant op en kwamen de keppeltjes en andere ‘attributen’ tevoorschijn. De ceremonie bestond uit het voorlezen van een verhaal door de 13-jarige, wat zang en uiteindelijk een kleine ‘polonaise’. Aan de zijkant stonden de vrouwen op plastic stoelen over de rand te kijken en snoepjes te gooien.

Na deze ceremonie werd ik ook nog uitgenodigd voor een feest thuis maar deze heb ik helaas moeten afslaan. Ik wilde de rest van Jeruzalem ook nog zien en had hiervoor maar 1 dag….

Na de Klaagmuur liep ik naar een zwaar beveiligde brug (detectiepoort etc.) voor toegang naar de Tempelberg. Deze Tempelberg is het plateau waar de Eerste en de Tweede Tempel hebben gestaan. De laatste is in 70 na Christus door de Romeinen verwoest. Er staan nu twee moslimheiligdommen: de Rotskoepel en de Al-Aqsa Moskee. Volgens de Islamitische overlevering is dit de plek waar Mohammed op zijn paard naar de hemel is gevlogen. Ook is het de plek waar Abraham zijn zoon moest offeren.

Na een flinke wandeling door het Oude Centrum besloot ik mee te gaan met The Free Tour. Dit zijn gratis wandel excursies waarvan de gids betaald krijg d.m.v. fooi. Dit zou de gids moeten stimuleren om extra zijn best te doen…

Zo liepen wij langs de vele kerken van de Armenen, Christelijken, wederom de Klaagmuur en beklommen wij nogmaals de Tempelberg…. weer vele foto’s rijker….

Het was echt en vreemde gewaarwording om hier rond te lopen. Zo waan je je in het Israël met de orthodoxe joden en de daarbij behorende kleding en zo waan je je op een Arabische markt met waterpijpen en muntthee drinkende mensen.

Dat de joden en moslims elkaar niet mogen was ook goed te merken. Zo werd mij ten stelligste afgeraden mijn keppeltje op te houden bij mijn bezoek aan de Tempelberg aangezien ik dan met stenen bekogeld zou worden (niet dat ik mijn keppeltje op wilde houden….)
Ook spraken ze vol lof over Geert Wilders die volgens hen eindelijk een opkomt voor de belangen van de joden. In de middag had ik een moslim “gids” die mij e.e.a. liet zien en hij had het weer over Gretha Duisenberg, die in hun ogen weer een held is. Ik hield mij maar afzijdig…. :)

Na een flinke wandeling door Jeruzalem heb ik samen met een Canadees nog wat gedronken en zijn er ergens wezen eten….

Volgend verslag: van Jeruzalem naar Amman

Groet,

Robert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Israel, Jeruzalem

Robert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 667
Totaal aantal bezoekers 99864

Voorgaande reizen:

02 December 2016 - 20 December 2016

Roadtrip Mexico, Gutatemala, Honduras & Belize

21 Mei 2016 - 06 Juni 2016

Rondreis Marokko

09 Juni 2014 - 16 Juni 2014

Stedentrip Athene, Griekenland

10 April 2014 - 19 April 2014

New York, The Big Apple

07 Februari 2014 - 02 Maart 2014

Rondreis Thailand, Laos & Cambodja

10 Januari 2014 - 15 Januari 2014

Korte (Volleybal) reis naar Israel

05 Oktober 2013 - 14 Juli 2013

Israel Tour

05 April 2013 - 24 April 2013

Rondreis Cuba

05 Oktober 2012 - 14 Oktober 2012

Rondreis Dubai & Abu Dhabi

11 Mei 2012 - 28 Mei 2012

Rondreis China

31 Augustus 2011 - 23 September 2011

Rondreis Java & Bali (Indonesie)

23 April 2011 - 01 Mei 2011

Rondreis Jordanie & Israel

13 Oktober 2010 - 19 Oktober 2010

Stedentrip Kiev, Ukraine

01 April 2010 - 02 Mei 2010

Backpacken Brazilie, Bolivia & Peru

01 Oktober 2009 - 27 Oktober 2009

Backpacken door Korea & Japan

Landen bezocht: