Flyeren voor het goede doel.... - Reisverslag uit Cusco, Peru van Robert Hansum - WaarBenJij.nu Flyeren voor het goede doel.... - Reisverslag uit Cusco, Peru van Robert Hansum - WaarBenJij.nu

Flyeren voor het goede doel....

Door: Robert Hansum

Blijf op de hoogte en volg Robert

30 April 2010 | Peru, Cusco

Nadat ik mij afgelopen maandagavond had ingecheckt in mijn hostel had ik direct al kennis gemaakt met een aantal mensen die hier als vrijwilliger werken en verblijven. Ik verblijf de laatste dagen in Cuzco in Hostel Magico, welke sponsor is van Aldea Yanapay. Een school wat eigenlijk geen echte school is maar meer een buitenschoolse opvang.

De kinderen uit Cuzco gaan overdag gewoon naar hun eigen scholen en komen in de middag naar Aldea Yanapay waar ze begeleid worden met huiswerk maken, hulp krijgen met lezen, spelletjes doen en verder creatief bezig zijn. Hiermee proberen ze te voorkomen dat ze in de avonduren moeten werken als schoenpoetser of als verkoper.

De hostel is helemaal ingericht door de kinderen en vrijwilligers van Aldea Yanapay en is daardoor heel kleurrijk. Ook de nodige creaties in de kamers en binnenplaats ontbreken niet. De eerste avond dat ik hier zat, zat ik in de gemeenschappelijke ruimte. Een aantal waren een film aan het kijken en een aantal anderen waren van gaas dieren aan het maken. Allemaal hele leuke mensen en ik voelde mij direct welkom. Ook kreeg ik alles over het project te horen en wat ze allemaal wel niet hebben gedaan de afgelopen jaren. Nu zijn ze bezig met een of ander kinderfestival wat op 15 mei moest plaatsvinden.

Nadat ik had gezegd dat ik het een prachtig project vond, werd mij gelijk gevraagd of ik geen vrijwilliger wilde worden….. Helaas moest ik hier ‘nee’ op antwoorden maar dat ik graag zou helpen als dat kon. Toen kwamen ze met een ander voorstel…. Omdat ik dinsdagochtend wat hulp nodig had bij het regelen van wat zaken, zouden zij mij helpen, op voorwaarde dat ik met heb ging flyeren in het centrum van Cuzco. Tevens zouden zij mij dan heel Cuzco laten zien….

Dus de volgende dag op pad met een hand vol folders. De folders waren van het Aldea Yanapay restaurant waarvan alle winst gaat naar het project. Ook het restaurant is helemaal ingericht door de kinderen en vrijwilligers. De gehele dag hebben we dus door het centrum gelopen, heb ik verder mijn tweedaagse tour naar Sacred Valley & Machu Pichu geboekt en een vliegticket van Cuzco naar Lima gekocht voor as zaterdagmiddag.

In de avonduren ben ik met Rocio, een meisje wat in de hostel werkt, in dit restaurant wezen eten en het was heerlijk. Daarna zijn we nog ergens wat wezen drinken. Al met al een hele leuke dag…

Meer info op: www.aldeayanapay.org & www.hostalmagico.com

Groet,

Robert

• 30 April 2010 - 14:37

Pa Ma:

robert je vakantie zit er bijna weer op,(jammer zeker)we hopen dat je een voorspoedige reis hebt en zien je zondag op schiphol, misschien kun je nog wat slapen want het is hier wel zeven uur later.
    groetjes en een goede reis Pa Ma