Hutongs, Tiananmen Square & Zomerpaleis - Reisverslag uit Xi'an, China van Robert Hansum - WaarBenJij.nu Hutongs, Tiananmen Square & Zomerpaleis - Reisverslag uit Xi'an, China van Robert Hansum - WaarBenJij.nu

Hutongs, Tiananmen Square & Zomerpaleis

Door: Robert Hansum

Blijf op de hoogte en volg Robert

20 Mei 2012 | China, Xi'an

HUTONGS – TIANANMEN SQUARE - ZOMERPALEIS (16 mei)

HUTONGS

Voor deze dag had ik samen met drie anderen uit mijn hostel fietsen en een gids gehuurd voor een fietstocht door de Hutongs van Beijing. Hutongs bestaan meestal uit hele oude huisjes waar hele families gezamenlijk leven. De huisjes van één familie zijn rond een heel klein binnenplaatsje gebouwd en hebben geen voorzieningen als water en riool. Helaas zijn bijna alle binnenplaatsjes afgesloten en kan je alleen door de "hoofdstraatjes" fietsen. Op zich wel jammer maar goed te begrijpen. Ik zou het ook niet leuk vinden om iedere dag toeristen in mijn tuin aan te treffen…

De Hutongs die er momenteel nog in Beijing zijn, verdwijnen in een rap tempo. Door de komst van de Olympische spelen in 2008 is de regering bezig met een grootscheepse modernisering van de oude wijken. Volgens onze gids moeten de bewoners een verklaring tekenen waarin ze vrijwillig afstand doen van hun huisje. Pas dan ontvangt men een kleine vergoeding. Als je niet tekent, ontvang je niets en wordt je huisje toch onteigend en met de grond gelijk gemaakt.

Fietsen is trouwens een hele belevenis in China. Regels kennen ze hier niet en van het woordje voorrang hebben ze nog nooit gehoord. Ook op het zebrapad razen de auto’s vlak voor- en achter je langs. Je moet je echt een weg banen door het drukke verkeer. Elke andere chauffeur en voetganger denkt op jou voorrang te hebben. Regelmatig moeten we van de fiets springen of de stoep op sturen om een botsing te vermijden.

Na de Hutongs zijn we nog om het Houhai meer gefietst om rond lunchtijd terug te keren in onze hostel.

Omdat dit mijn laatste dag was in Beijing en ik nog een druk programma had, heb ik mijn plannen om deze avond pekingeend te eten gekozen als lunch. Op advies van anderen ben ik naar een lokaal restaurantje gegaan waar ik mij zelf tegoed heb gedaan aan een heerlijk pekingeend… :)

TIANANMEN SQUARE

Direct na de lunch met de metro terug gegaan naar het Tiananmen Square om de laatste foto’s te maken. Het was prachtig zonnig weer dus dat kwam ook weer goed uit.

Het Tiananmen plein wordt ook wel het grootste plein van de wereld genoemd en is ongeveer 880 meter lang en 500 meter breed. Pas na een uitgebreide controle kun je dit plein op. Aan de noordzijde heb je de Poort van de Hemelse Vrede met daarachter de Verboden Stad. Op deze plek riep Mao Zedong op 1 oktober 1949 de Volksrepubliek China uit. Op de voorkant hangt nog altijd zijn portret.

Het plein is vooral bekend om het studentenprotest van juni 1989. Naar schatting namen een miljoen chinezen deel aan het protest dat bloederig werd neergeslagen met de dood van 3000 mensen tot gevolg. Al lopen de schattingen uiteen. Na deze neerslag werden tanks ingezet om het plein schoon te vegen. Het bekendste beeld hiervan is de man die recht voor een colonne tanks stond en ze tegenhield. Deze man staat ook wel bekend als de “unknown tankman” Aangenomen werd dat deze man, toen de internationale camera’s wegwaren, is afgevoerd en is gefusilleerd maar dit is nooit bewezen.

In het midden van het plein heb je het mausoleum van Mao die daar sinds 1997 opgebaard ligt. Het is dat ik het geluk had om op zijn “chinees” (lees: voordringen) in de rij kon staan want ik stond redelijk vooraan. Jassen, tassen, camera’s etc. waren taboe dus die moest je in bewaring geven. Het was zeker indrukwekkend om te zien. Duizenden chinezen die langzaam vooruit schuiffelen want stilstaan mag niet…

Verder heb je op of bij het plein nog de Obelisk (Monument voor de Volkshelden), De Grote Hal van het Volk (enorm parlementsgebouw), het oude station en het Museum voor Geschiedenis en Revolutie.

HET ZOMERPALEIS

Na mijn bezoek aan het plein, de metro genomen naar het Zomerpaleis. Mijn laatste “excursie” in Beijing. Het zomerpaleis ligt even buiten de stad en is wederom een enorm terrein met veel paleizen en tempels rondom een groot meer wat ooit door 10.000 arbeiders is uitgegraven. De berg zand die overbleef is gebouwd om een Boeddhatempel op te bouwen.

Het keizerlijke hof gebruikte het paleis zomers om te ontsnappen aan de hitte van de Verboden Stad.

Tegenwoordig wordt het door veel Chinezen bezocht om even te ontsnappen aan de hitte en de enorme smog in de stad.

Het zomerpaleis is sinds de uitbreiding door de Qingkeizers tot twee maal toe verwoest. In 1860 vielen tijdens de Tweede Opiumoorlog Britse en Franse troepen Beijing binnen en plunderden en verwoesten veel van de gebouwen. Keizerin-douairière Cixi zorgde voor een complete restauratie in 1886. In 1900 keerden westerse troepen terug en vernietigden opnieuw grote delen van het Zomerpaleis. In 1903 liet Cixi het Zomerpaleis opnieuw restaureren. Net als de Verboden Stad werd het Zomerpaleis in 1925 opengesteld voor het publiek.

Na een flinke wandeling door het Zomerpaleis werd het voor mij tijd om met spoed een taxi te zoeken om mijn trein naar Xi’An te halen. Echter, het was nog goed zoeken naar de uitgang en ook het verkeer werkte niet mee, waardoor ik nog maar net op tijd terug was in mijn hotel waar een andere taxichauffeur al stond te wachten. Samen met Tal uit Amerika namen we de taxi naar het station.

Mijn 12-urige nacht-treinreis van Beijing naar Xi’An is uitstekend bevallen. Ik had een “softsleeper” geboekt, wat inhoud dat je maar vier slaapplaatsen had en er een deur in zat. Samen met twee vrouwen en een vrouw met kind deelde ik de cabine.

Na nog wat gelezen te hebben en getracht een film af te kijken, ben ik heerlijk in slaap gevallen om pas in Xi’An wakker te worden…

Groet,

Robert

  • 20 Mei 2012 - 19:31

    Ome Henk:

    Hooooiii Robert,
    Lees met belangstelling je verslag vanuit China.Wat me opvalt in sliedrecht heb je nog geen fiets en in Beijing maak je daar,net als de inwoners, de straten onveilig.Wij wensen je een hele fijne tijd en geniet van die zo andere wereld.Groetjes Tante Corrie/Ome Henk

  • 23 Mei 2012 - 10:19

    Fam Hansum:

    Hoi Robert,

    Opnieuw vandaag mooi weer,het is zowaar zomer als het zo een poosje mag blijven ?
    jij hebt ook mooi weer en ging vandaag varen heb ik begrepen je was gisteren slecht te verstaan maar we lezen het nog wel het gaat naar wens,
    dus Robert nog fijne dagen en tot hoors.
    groetjes van ons allen,

    pa ma.

  • 23 Mei 2012 - 17:43

    Willem:

    He Hansum. Het gaat goed daar zo te lezen. Heb je daar overigens ook Chinese restaurants genaamd: de lange muur..

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 371
Totaal aantal bezoekers 99987

Voorgaande reizen:

02 December 2016 - 20 December 2016

Roadtrip Mexico, Gutatemala, Honduras & Belize

21 Mei 2016 - 06 Juni 2016

Rondreis Marokko

09 Juni 2014 - 16 Juni 2014

Stedentrip Athene, Griekenland

10 April 2014 - 19 April 2014

New York, The Big Apple

07 Februari 2014 - 02 Maart 2014

Rondreis Thailand, Laos & Cambodja

10 Januari 2014 - 15 Januari 2014

Korte (Volleybal) reis naar Israel

05 Oktober 2013 - 14 Juli 2013

Israel Tour

05 April 2013 - 24 April 2013

Rondreis Cuba

05 Oktober 2012 - 14 Oktober 2012

Rondreis Dubai & Abu Dhabi

11 Mei 2012 - 28 Mei 2012

Rondreis China

31 Augustus 2011 - 23 September 2011

Rondreis Java & Bali (Indonesie)

23 April 2011 - 01 Mei 2011

Rondreis Jordanie & Israel

13 Oktober 2010 - 19 Oktober 2010

Stedentrip Kiev, Ukraine

01 April 2010 - 02 Mei 2010

Backpacken Brazilie, Bolivia & Peru

01 Oktober 2009 - 27 Oktober 2009

Backpacken door Korea & Japan

Landen bezocht: