Hiroshima, Japan - Reisverslag uit Hiroshima, Japan van Robert Hansum - WaarBenJij.nu Hiroshima, Japan - Reisverslag uit Hiroshima, Japan van Robert Hansum - WaarBenJij.nu

Hiroshima, Japan

Door: Robert Hansum

Blijf op de hoogte en volg Robert

13 Oktober 2009 | Japan, Hiroshima

Maandag & dinsdag ben ik dus in Hiroshima.

Direct na mijn aankomst in mijn hotel ben ik naar het Peace Memorial Park gegaan waar je direct de A-bomb Dome ziet. Dit is een van de weinige gebouwen die overeind is gebleven na de bom op 6 augustus 1945. De ruine ziet er verschrikkelijk uit en geeft goed aan hoe vreselijk de bom moet zijn geweest.

Na dit gebouw loop je over een brug naar het Park. Ongeveer te hoogte van deze brug is op 600 meter hoogte de bom tot ontploffing gebracht. In dit park staan verschillende gedenktekens waaronder een met kraanvogels. Het verhaal gaat dat een jong meisje ernstig gewond was geraakt en kanker kreeg geprobeerd heeft om 1000 kraanvogels te vouwen aangezien men in Japan denkt dat als je 1000 kraanvogels vouwt je zult genezen. Helaas heeft zij de 1000 kraanvogels niet gehaald en is zij gestorven. Ieder jaar worden door schoolkinderen kraanvogels van papier neergehangen als aandenken. Net op het moment dat ik er was waren een aantal schoolklassen bezig met een herdenking en het ophangen van kraanvogels.

Vervolgens loop je via het officiele gedenkteken en de eeuwige vlam (die pas dooft als alle kernwapens uit de wereld zijn) naar het museum waar men ook stil staat bij het Koreaans gedenkteken. Tijdens de oorlog waren hier zo'n 50.000 koreaanse dwangarbeiders die nog altijd als tweede rangs burges worden beschouwd..

In het museum zie je een zeer aangrijpende film over de ramp. Deze vertelde veel over de gevolgen voor de bevolking en de beelden logen er niet om. De lieten alle wonden zien en stonden stil bij bij de gevolgen van de straling wat toen nog een onbekend fenomeen was.

Dan te bedenken dat met vier atoombommen wilden droppen op Japan. Echter, de eerste keus viel op Hiroshima aangezien Hiroshima de enige stad was die geen krijgsgevangenkampen had.

Uiteindelijk nog wat door het museum gelopen. Dit was zonder twijfel een van mijn hoogtepunten van mijn reis !

Nog wat door Hiroshima gelopen. 's-Avonds noedels wezen eten en nog wat gedronken in het centrum.

Vandaag ga ik naar Mijajima en bezoek ik Hiroshima Castle (replica aangezien het origineel Shogun Castle in 1945 door de bom is verwoest) en mocht er nog tijd over zijn bezoek ik ook nog de japanse tuinen.

Vanavond ga ik met een japanse, die ik gisteren in het cafe, heb ontmoet ergens wat eten + drinken...

Wordt vervolgd....

Groet,

Robert





  • 13 Oktober 2009 - 05:56

    Edwin:

    Hey Robert,
    mooi verhaal. toch wel leuk zo je reisverslag te lezen. Ik hoop je snel te zien en de rest te horen.
    groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Hiroshima

Robert

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 100256

Voorgaande reizen:

02 December 2016 - 20 December 2016

Roadtrip Mexico, Gutatemala, Honduras & Belize

21 Mei 2016 - 06 Juni 2016

Rondreis Marokko

09 Juni 2014 - 16 Juni 2014

Stedentrip Athene, Griekenland

10 April 2014 - 19 April 2014

New York, The Big Apple

07 Februari 2014 - 02 Maart 2014

Rondreis Thailand, Laos & Cambodja

10 Januari 2014 - 15 Januari 2014

Korte (Volleybal) reis naar Israel

05 Oktober 2013 - 14 Juli 2013

Israel Tour

05 April 2013 - 24 April 2013

Rondreis Cuba

05 Oktober 2012 - 14 Oktober 2012

Rondreis Dubai & Abu Dhabi

11 Mei 2012 - 28 Mei 2012

Rondreis China

31 Augustus 2011 - 23 September 2011

Rondreis Java & Bali (Indonesie)

23 April 2011 - 01 Mei 2011

Rondreis Jordanie & Israel

13 Oktober 2010 - 19 Oktober 2010

Stedentrip Kiev, Ukraine

01 April 2010 - 02 Mei 2010

Backpacken Brazilie, Bolivia & Peru

01 Oktober 2009 - 27 Oktober 2009

Backpacken door Korea & Japan

Landen bezocht: