Xian (Terracotta Leger) - Reisverslag uit Peking, China van Robert Hansum - WaarBenJij.nu Xian (Terracotta Leger) - Reisverslag uit Peking, China van Robert Hansum - WaarBenJij.nu

Xian (Terracotta Leger)

Door: Robert Hansum

Blijf op de hoogte en volg Robert

21 Mei 2012 | China, Peking

BEIJING – XIAN (914 km)

DRUM TOWER – BELL TOWER – MUSLIM QUARTER + MOSQUE (17 mei)

Deze dagen ben ik voornamelijk opgetrokken met mijn tijdelijk reismaatje Tal. Na ons ingechecked te hebben gingen we op pad om Xian te bekijken. We zijn eerst naar de Drum- en Bell Tower gegaan. Het zijn ongeveer twee dezelfde gebouwen maar eentje is met bellen en de ander met drummen… :)

Daarna naar de “Muslin Quarter” en de “Mosque” geweest. De moskee is een van de oudste en bekendste van China. Hij is gemaakt in het jaar 742 en kun je niet vergelijken met moskee's in het Midden Oosten. Het is een Chinese moskee, gemaakt in Chinese stijl. Er was een hele mooie binnenplaats en op het laatst een gebedsruimte maar dat was niet toegankelijk voor toeristen en niet-moslims. De Muslim Quarter is eigenlijk een hele grote overdekte markt met allemaal spullen en buiten waren diverse eetkraampjes die buiten Chinese tekens ook Arabisch op hun borden hebben staan. Het was leuk om er doorheen te lopen maar het was erg heet vandaag. Een stap buiten de deur en het zweet liep al van je af.

’s-Avonds hebben we nog even in onze hostel, waar ook een cafe was gevestigd, wat gedronken. Hier zaten ook vele buitenlandse expats en trad er een leuk bandje op…

TERRACOTTA WARRIORS (18 mei)

Deze dag stond in het teken waarvoor iedereen naar Xian reist. Het Terracotta Leger (Terracotta Warriors). Via onze hostel hadden we een tour geboekt en het is ongeveer anderhalf uur rijden van Xian.

Aangekomen bij het Terracotta Leger namen we alle tijd om een en ander te bekijken. Door toeval is dit achtste wereldwonder (zoals het ook wel wordt genoemd) in 1974 ontdekt. Een lokale boer wilde een waterput maken om zijn land te bevloeien. Bij de boring stuitte hij op resten van potten en ander aardewerk.

De opgravingen zijn ondergebracht in 3 enorme hallen. In hal 1 zijn de meeste (manshoge) kleipoppen te zien. Dit is ook de eerste vindplaats van dit immense leger. In hal 1 is ongeveer de helft al uitgegraven en zijn veel terracottasoldaten en paarden gerestaureerd. Het terracottaleger is gemaakt ter bescherming van het graf van de Keizer Qin Shi Huangdi die een stukje vanaf deze vindplaats ligt begraven.

De terracotta soldaten en paarden zijn keurig in rijen opgesteld. Tussen de rijen zijn muren geplaatst waarover vroeger balken zijn gelegd en het geheel vervolgens is afgedekt. In de loop der jaren zijn de houten balken verrot en is alles ingestort waardoor het complete leger onder een dikke laag grond is verdwenen. Dit is ook de reden waarom het niet eerder is gevonden. Het opgraven en herstellen is een enorm karwei wat nog jaren in beslag zal nemen. In hal 2 en 3 kun je tevens zien hoe de opgavingen gebeuren.

Na afloop kon je ook een boek kopen en deze ter plekke laten signeren door de man die het Terracotta Leger had gevonden. Hij is inmiddels ruim 80 jaar oud en kreeg indertijd 10 yuan voor zijn vondst. Ongeveer 1,25 euro!

Daarna zijn we nog naar de tombe van Qin geweest. Een grote lag aarde en niemand weet waar de ingang is. Tot op de dag van vandaag is deze tombe nog niet geopend. We moesten maar na 20 jaar terug komen als we dat wilde zien ???

Tijdens deze tour hebben we nog wat andere backpackers ontmoet maar deze zaten in een andere hostel dan wij. We besloten ’s-Avonds met hen af te spreken want in hun hostel hadden ze weer een “Dumpling Party”. Gezamenlijk kleine Chinese hapjes maken om vervolgense deze later op te eten.

THE CITY WALL & VLUCHT NAAR CHENDUNG (19 mei)

Deze ochtend eerst op mijn gemak bekeken hoe mijn reis verder te vervolgen. Ik dacht er aan om nog een nacht in Xian te blijven maar ik kon een goedkoop ticket boeken naar Chendung voor dezelfde avond. Na alles ingepakt te hebben en te zijn uitgechecked ben ik eerst naar de stadswallen gegaan voor een fietstochtje? van 15 km om het oude centrum. Op zich wel heerlijk maar de extreme smog belemmerde toch wel het mooie uitzicht… Ook had ik het halverwege wel gezien maar moest ik mijn tocht afmaken omdat ik mijn fiets moest terugbrengen en wel mijn borg terug wilde…

’s-Middags nog wat rondgelopen, boodschappen gedaan en de taxi naar het vliegveld genomen voor mijn vlucht naar Chendung. Mijn volgende bestemming om de panda’s te bezoeken….

Groet,

Robert