798 Art District & Olympisch Stadion - Reisverslag uit Peking, China van Robert Hansum - WaarBenJij.nu 798 Art District & Olympisch Stadion - Reisverslag uit Peking, China van Robert Hansum - WaarBenJij.nu

798 Art District & Olympisch Stadion

Door: Robert Hansum

Blijf op de hoogte en volg Robert

19 Mei 2012 | China, Peking

798 ART DITRICT & THE OLYMPIC AREA (15 mei)

Deze dag heb ik o.a. een bezoek gebracht aan het “798 Art District (Dashanzi)” in Beijing. Deze wijk is nog vrij jong en nog niet zo bekend bij de meeste toeristen. Het is een heel uitgestrekt gebied met vele (verlaten) gebouwen en fabrieken waar galeries, cafeetjes en boetiekjes van zijn gemaakt. Op dit terrein stond vroeger een elektronicafabriek maar toen deze in 1980 werd gesloten, namen jonge kunstenaars het over. Momenteel is het een van de belangrijkste kunstdistricten ter wereld!

Bekende Chinese kunstenaars tonen hier hun werken en ook steeds meer buitenlandse kunstenaars nemen hier hun intrek. Het is zeker de moeite waard om het 798 Art District te bekijken. Na wat te hebben gegeten en gedronken bij “Timezone 8” heb ik de taxi gepakt naar het Olympisch Stadion.

Hier werden in 2008 de Olympische Spelen en de Paralympics gehouden. Het stadion staat bekend als het “Vogelnest” (Chinees: guóji tyùchng) vanwege de als takken door elkaar lopende staalconstructie. Tijdens de Spelen bood het stadion plaats aan 91.000 mensen. Hier werd onder andere de openings- en sluitingsceremonie gehouden. Ook de atletiekwedstrijden en voetbalfinale vonden hier plaats.

Het stadion is zeer imposant om te zien. Zeker als je binnen op de bovenste ring zit, is het met 69 meter hoogte een prachtig gezicht. Het stadion is 330 meter lang, 220 meter breed en 69,2 meter hoog.

Buiten het stadion staat een muur met daarop alle medaille winnaars van de Spelen. Ook de Nederlandse successen als de hockey dames, zwemmers en Ankje van Grunsven met goud zijn erop te vinden. Ook Micheal Phelps wordt uiteraard vermeld met zijn acht gouden medailles op het zwemmen.

In het park, langs de boulevard, staan nog vele andere indrukwekkende gebouwen waar olympische evenementen zijn gehouden. Al met al een enorme oppervlakte waaraan te zien is dat kosten nog moeite zijn gespaard om er een succes van te maken.
Tegenover het stadion bevindt zich het Olympisch zwembad, genaamd ‘The Cube’. Het zwembad is, uiteraard tegen betaling, ook te bezoeken en was zeker de moeite waard. In het zwembad was ook een mooie tentoonstelling over de komende Olympische Spelen in Londen. Verder is in het gebouw een waterparadijs gevestigd.

Ik ben bewust in de loop van de middag hier naar toe gegaan omdat je eerst alle gebouwen kunt fotograferen in daglicht om dan de schemering af te wachten. Alle gebouwen zijn dan speciaal verlicht en zeker het zwembad valt op gezien, de enorme lichtshow van het gebouw.

Op het terrein had je ook een enorme eettent waar van alles te koop was. Hier kon ik het weer niet laten om speciale dingen te bestellen. Voor 60 yuan heb ik hier de King Scorpion en een klein zeepaardje !! gegeten. :)

Omdat het terrein enorm uitgestrekt is duurde het even voordat ik de uitgang kon vinden om een taxi te nemen naar mijn hotel. Moe maar voldaan heb ik nog even wat gedronken in de bar van het hotel.

Groet,

Robert

• 19 Mei 2012 - 07:55

Tolinibr:

He, weer leuk te lezen. Het Olympische stadion hoopt Brad ook te bezoeken!!!!
    Hier gaat alles goed. Nog veel plezier.

• 19 Mei 2012 - 08:36

Esther:

He Hansum,
    bedankt voor de felicitatie!
    Wat leuk om je verhalen weer te lezen. Geniet er nog maar even lekker van :)
    X, Esther