Mijn eerste dagen in Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Robert Hansum - WaarBenJij.nu Mijn eerste dagen in Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Robert Hansum - WaarBenJij.nu

Mijn eerste dagen in Beijing

Door: Robert Hansum

Blijf op de hoogte en volg Robert

18 Mei 2012 | China, Peking

Hallo allemaal,

Hier dan eindelijk een berichtje vanuit het warme en drukke China. Het heeft even geduurd maar ondanks dat China wel internet heeft zijn veel sites hier door de overheid geblokkeerd. Zo is het onmogelijk om op Facebook, YouTube, Twitter en zelfs soms op Google te komen. Er zijn wel een aantal manieren maar deze zijn erg omslachtig of er moet voor betaald worden… Dan maar even een aantal weken geen Facebook… :)

AMSTERDAM – BEIJING (7822 km)

De reis is eigenlijk goed gegaan. Via Moskou waar ik een overstap had van ongeveer 6 uur, die ik slapend, lopend en hangend heb doorgebracht ben ik in Beijing aangekomen. Hier stond al een chauffeur met mijn naambordje te wachten en werd ik naar het hotel gebracht. Ik verbleef in de Happy Dragon Hostel waar ik een eigen kamer had. Toch wel lekker om je eigen douche, toilet en elektriciteit te hebben. Direct naar bed gegaan want ondanks het tijdverschil van 6 uur wilde ik toch op tijd opstaan om de stad te gaan verkennen. Beijing is een redelijk moderne stad met grote brede wegen. Ontzettend veel verkeer en net zoveel mensen op straat. Het is werkelijk overal druk hier. Op straat, in de musea, bij de tempels en helemaal op het Tiananmen Square, ook wel het Plein van de Hemelse Vrede genoemd maar hierover later meer.

Mijn hostel is een typische backpackers hostel. Souveniers aan de muur, internet, een gezamenlijke ruimte, overal informatie over wat te doen en hoe te reizen etc. etc. Hier ben ik vier nachten gebeleven.

DE VERBODEN STAD & JINGSHAN PARK (13 mei)

Na eerst te hebben genoten van een heerlijk Chinees ontbijt ben ik direct gaan De Verboden Stad gegaan. De Verboden Stad is gebouwd tussen 1402 en 1420 voor de keizer van China. Dit enorme complex bevat naast het paleis, tientallen andere gebouwen en tuinen en is één van de belangrijkste bezienswaardigheden van China. Er waren een miljoen mensen nodig om dit in 14 jaar te bouwen! Ook waren 100 kunstenaars in dienst voor de bouw van de Verboden Stad. Omdat het zondag was en ze hier ook Moederdag vieren was het extra druk en met name in de tuin van het paleis. Na de Verboden Stad ben ik de weg overgestoken en heb ik een bezoek gebracht aan het Jingshan Park.

Dit is een groot park met in het midden een heuvel van 45 meter met daarop de Wanchu Tempel en het Guanmiao Paviljoen, dat uitzicht geeft op de Verboden Stad. Dit park is bekend omdat vele chinezen hier naar toe gaan om bij elkaar te komen. Ze zetten hier o.a. boxen neer met een televisie erop en iedereen kan aan karaoke doen. Verder staan ze hier te dansen en oefenen ze op kaligrafie schrijven d.m.v. een grote kwast en water op de grond.

Na mijn bezoek, per riksja, naar het Tiananmen Square gegaan waar ik wederom werd aangesproken door een aantal studenten die Engels met je willen praten en je van alles gaan vragen als “Where you from?” en “ How do you like China?” Omdat het wel leuke studenten waren en omdat het toch begon te regenen zijn we via " Snackstreet", waar ik voor het eerst ‘sea snake’ en een ‘baby haai’ aan een stok heb gegeten naar een Karaokebar gegaan, waar je je in privéruimtes kunt uitleven op karaoke…. :) Na wat leuke engeltalige nummers te hebben gezongen en de anderen chinese chansons toch maar mijn bedje opgezoht want de volgende morgen moesten we weer om half 7 op…

THE GREAT WALL - MUTANYA (14 mei)

Voor deze dag had ik een tour geboekt naar The Great Wall oftewel de Chinese Muur. Om 08:00 uur werden we door een grote touringcar opgehaald en na wat andere mensen te hebben opgehaald begon de rit naar Mutanya, 73 km ten noordoosten Beijing. Andere tours gaan naar Badaling maar daar stikt het van de Chinese toeristen. Mutanya is een stuk rustiger wat dat betreft. Dit gedeelte van de muur is na een grondige restauratie sinds 1988 te bezichtigen en is hier gemiddeld 5 tot 6 meter breed en slingert prachtig over de heuvels.

De huidige muur is 6350 kilometer lang en kronkelt door het landschap van de Beihai-kust en noordoosten van Beijing tot in het verre westen bij Jiayuguan in de Gobi woestijn. In de vijfde eeuw voor Christus werden de eerste hoge muren gebouwd om bescherming te bieden tegen invallen van nomadische volkeren uit het noorden. In 221 voor Christus werden de verschillende muren aan elkaar geschakeld. Volgens geschriften werden 300.000 mannen aan het werk gezet om deze klus in 10 jaar te klaren. Latere heersers lieten de muur versterken en naar het westen uitbereiden. De muur werd ook gebruikt om soldaten, wapens en voorraden te vervoeren.

Van de 6de tot de 14de eeuw raakte de muur in verval. Tijdens de Ming dynastie (1368-1644) werd de muur weer effectief gemaakt door hem te versterken met stenen en wachttorens. De muur heeft ruim 1000 versterkte poorten en 10.000 torens.

Bij de muur namen we de kabelbaan naar boven en liepen we eerst richting het oosten. Op een gegeven moment kun je niet verder en houdt het voor de toeristen op. “No tourists allowed”.

Officieel betekend dat niet dat je niet verder kan/mag, maar hier houdt het gerestaureerde gedeelte op. Samen met een ander, zijn we toch dit punt gepasseerd en liepen we een flink stuk over de oude en niet gerestaureerde muur. We hebben zelfs meer tijd doorgebracht op het oude gedeelte dan op het nieuwe gedeelte omdat deze een stuk interessanter was dan het gerestaureerde gedeelte. We hebben hier ook prachtige foto’s kunnen maken.

Ook op het nieuwe gedeelte hebben we een flinke klim gemaakt en zijn we tot wachttoren no. 12 gekomen wat geen slechte prestatie is. Soms is het echt nodig om handen en voeten te gebruiken. Zo steil kan het zijn… Vanaf de wachttorens had je werkelijk een prachtig uitzicht op de Chinese Muur.

Na onze beklimming van The Great Wall zijn we per rodelbaan naar beneden gegaan waar ons een heerlijke lunch stond te wachten. Uiteindelijk waren we aan het eind van de middag terug in ons hotel.

Aan het eind van de middag heb ik nog een bezoek gebracht aan een van de langste winkelstraten (enkele kilometers) van Beijing maar hier was niet veel aan. Ik heb geen duizenden kilometers gereisd om de H&M, Starbucks en MacDonalds te bezoeken.

Toen maar de metro gepakt en ben ik wat wezen drinken in de bar van onze hostel…..

Wordt vervolgd !

Groet,

Robert

• 17 Mei 2012 - 18:54

Tolinibr:

he robert leuk te lezen je verhaal. Fijn dat je het naar je zin hebt. Hier gaat alles goed. Br op kamp geweest en daarna door naar vv kamp. Ni druk aan het leren! Het weer is ook beter geworden, gelukkig. Maar nog geen vaar weer!
    groetjes en veel plezier.

• 18 Mei 2012 - 04:47

Ed:

Gaaf om te lezen dat je weer zo'n toffe trip aan het maken bent.
    Ja ik meer gehoord dat het niet mee valt om vrij te kunnen internetten.
    Suc6 met de rest van je reis. Ik kijk uit naar je reis verslagen.

• 20 Mei 2012 - 08:56

Gerben:

Hoi Robert, leuk om je verhalen weer te lezen. Veel plezier daar!
    Heb je ze allemaal de groeten gedaan?

• 20 Mei 2012 - 09:58

Willem Vonk:

Ha die Robert, mooi reisverslag en leuk dat we je weer kunnen volgen op deze geweldige trip!

• 21 Mei 2012 - 08:34

Wim Bot:

Beste Robert,

Ik kan je gerust stellen, in je tuin zijn nog geen toeristen. Wel fietsen er veel mensen langs maar dat ben je toch wel gewend. Leuk om je verslag te lezen. Hoe warm is het bij je eigenlijk?

Ik wens je nog hele fijne dagen hoor!
    Wanneer ben je weer terug?

Hartelijke groet,
    Wim Bot

• 22 Mei 2012 - 09:54

Pa Ma.:

Hoi Robert.

fijn dat je het naar de zin hebt en alles naar wens verloopt.we volgen je op de voet.
    Nick doet vandaag examen engels duim maar voor hem nog twee dagen en zit het erop.
    het weer wordt ook beter hier vandaag 26gr.als het zo blijft.????
    verders hier geen nieuws we skypen weer wel,dus heelveel groetjes van ons allen.

pa ma.