Drukke dag in Seoul en iets noordelijker.... - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Robert Hansum - WaarBenJij.nu Drukke dag in Seoul en iets noordelijker.... - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Robert Hansum - WaarBenJij.nu

Drukke dag in Seoul en iets noordelijker....

Door: Robert Hansum

Blijf op de hoogte en volg Robert

04 Oktober 2009 | Zuid-Korea, Seoel

Het is weer een drukke dag geweest vandaag. Om 08:00 uur deze ochtend werd ik opgehaald voor de DMZ-tour... ik had gekozen voor de uitgebreidste want dan kom je op plekken waar anderen niet zo snel komen. We werden met de bus opgehaald en gingen eerst 50 km noordelijker naar een soort incheck-balie en een uitkijkpost over Noord Korea. Hier heb je ook de beroemde en enige spoorbaan naar Noord Korea. Per jaar mogen zo'n 100 gezinnen vanuit Noord Korea naar het zuiden reizen. Dit gebeurt altijd per trein en het laatste stukje moeten ze over een brug lopen (Freedom Bridge) Zelf ben ik ook over deze brug gelopen tot waar de spoorlijn begint. Daar hangen allemaal stukken doek met allerlei teksten erop als " peace" "One Korea" etc etc.

Vervolgens hebben wij de "3rd invasion tunnel" bezocht welke in 1978 is gevonden. Begin jaren 90 hebben ze de vierde tunnel gevonden maar was niet zo lang en groot als de derde. Enkele jaren geleden hebben ze de tunnel opengesteld voor publiek en kunnen je tot ver onder de DMZ komen. Was wel vermoeiend aangezien de tunnen 1m75 hoog is en ongeveer twee meter breed. Hier gingen dus honderden toeristen in een lange lijn doorheen. Daarna een film bekeken over de japanse en koreanse oorlog.

Als klap op de vuurpijl zijn we ook in de DMZ geweest. Na een lange paspoortcontrole, stempels :), tassen + camera ingeleverd te hebben kom je in een gebied met enkele gebouwen em de daadwerkelijke grens met Noord Korea. Wat je hier ziet is niet op te schrijven maar zeer indrukwekkend. We zijn deze grens tot 10 meter genaderd. Ook mogen wij geen spijkerbroeken dragen en/of lederen jassen aangezien zit als Amerikaans wordt gezien....

Tot enkele jaren terug was het mogelijk om de grens te passeren maar aangezien er weer spanningen zijn tussen Noord en Zuid is het niet meer mogelijk.

Daarna hebben wij een compleet, nieuw en modern treinstation bezocht welke gebouwd is om in de toekomst treinen naar Noord Korea te laten rijden. Echter, het hoge Noorden werkt nog steeds niet mee en is het treinstation nu puur symbolisch en nog nooit gebruikt....

Vanmiddag heb ik nog de Namsangol Hanok Village bezocht waar je kunt zien hoe de oud koreanen vroeger leefden.

Echt veel kon je niet zien want ik ben er achter gekomen dat ze in China een 8-daagse nationale feestdag(en) hebben en half China nu op vakantie is.... Ik heb nu het gevoel dat 1,3 miljard chinezen voor Zuid Korea hebben gekozen... ahhh je kon over de hoofden lopen.... niet normaal meer.

Voor de rest weer ontzettend veel gelopen, de stad bekeken, markten bezocht en vis wezen eten in een visrestaurant waar je je vis moet uitkiezen, schoenen uit en op de grond zitten, je eten op eten... weet niet wat voor vis (Arjan, bestaan zebra-vissen???) maar het was lekker.

De planning is dat ik morgen naar Gyeong-ju vertrek maar hoe en wat weet ik nog niet...

Ik zal afgelopen nacht wel gesnurkt hebben want alle andere gasten uit mijn kamer zijn vertrokken.... heerlijk een kamer alleen.

De groeten,

Robert

• 05 Oktober 2009 - 17:16

Edje:

Hey Hansum,
    Het is weer leuk om je verhaaltjes te lezen, Ik hoop snel de fotoos te kunnen zien, en de rest van de verhalen.